Автор Бойка ВЕЛИНОВА
Бюджетните туристи вече 10 години имат своя Седмица на бартера през втората половина на ноември. Тогава 450 имота в 60 държави предлагат безплатни нощувки в различни точки на света. Е, ще трябва да се отблагодарите с помощ в домакинството според уменията си: може да боядисате няколко стаи, да направите домашно сладко или да преподавате чужд език.
От тази година някои от имотите ще предлагат стая с нулева цена за нощувка целогодишно. Това е само една от модерните трендове в най-мечтаното и харесвано занимание по света – пътешестването.
НЕ ГАРА, А КРАЙНА ДЕСТИНАЦИЯ
Аеродрумите по света отдавна не са само временен пункт за заминаващи и пристигащи: особено чакащите следващия си полет вече имат на разположение уникални възможности за забавление и почивка.
Съвременните летища имат 5-звездни салони на водещите авиолинии, където и „простосмъртните“ пътници, които не са в първа или бизнес класа, могат срещу заплащане да получат луксозно преживяване: храна и напитки, баня и молитвена стая, комфорт и уединение.
Те имат не само хотели, ресторанти, wi-fi, удобни зали с ергономични шезлонги и станции за зареждане на електронните устройства, но и галерии – както клона на Райксмузеум на летище „Схипол“ в Амстердам или на Лувъра на „Шарл дьо Гол“ в Париж.
Сингапурското летище Чанги вече 10 пъти печели World Airport Awards на Skytrax за най-добро в света и на четирите си терминала обслужва 7400 полета седмично и над 65 милиона пътници годишно.
Освен че е от главните азиатски транспортни хъбове, то е любимо място за престой дори на тези, които се мусят на няколкото часа между полетите. Чанги си е цял град с разнообразни услуги и забавления, басейн на покрива и градина с пеперуди.
Има си и най-впечатляващата, най-голямата в света самозадвижваща се скулптура „Кинетичен дъжд“, изработена от 1216 бронзови капки, чиито оригинален танц впечатлява на площ от 75 кв.м. и височина от 7,3 метра.
Абсолютният хит на Чанги е откритото през тази година лайфстайл съоръжение Jewel, което е построено на няколко нива сред три от терминалите и предлага повече от 280 бутика и заведения.
Отвън „Бижуто“ (което излезе 1,27 млрд.щ.д.) изглежда заоблено като поничка, но в средата има невероятна дъждовна гора, увенчана с най-големия в света, 40-метров водопад в закрито пространство.
Хотелът е с много функционален, „умен“ дизайн и аксесоари, за които тепърва ще научаваме повече (от веригата Yotel). В такъв по случайност бяхме отседнали на иконичния сингапурски булевард Orchard road и се радвахме на роботите, които пестят човешкия труд и разнасят по стаите минерална вода и хавлии.
Чанги е дом и на Singapore Airlines, също толкова амбициозна като държавата си и естествено отличена като най-добра в света в десетки класации години наред.
Сред новите възхитителни придобивки по света не може да не споменем TWA hotel на летище Кенеди в Ню Йорк.
Всъщност сградата е проектирана във футуристичен стил още през 60-те години на миналия век от прочутия Ееро Сааринен (автор също на летище Дълес във Вашингтон и на емблематичната арка в Сейнт Луис).
Преди в едната половина се е помещавал и Центърът за управление на полетите, а
сега е само много елегантен хотел с 512 стаи, където наред с абсолютно шумоизолираните панорамни прозорци и невероятната гледка към пистите е обърнато внимание на всеки дизайнерски детайл отпреди 50-60 години.
„Пенсиониран“ самолет на отдавна фалиралата TWA е преработен в бар, а телефоните в стаите са бакелитови и с шайби като едно време. И работят!
Пак в Щатите Терминал Б на международното летище на Филаделфия претърпя преустройство и модернизиране на стойност 30 млн. щатски долара, като изисканият дизайн на бутиците и заведенията за хранене е впечатляващ, а пътниците могат да ползват безплатно 1000 айпада. Летищата не са това, което бяха!
ВАКАНЦИЯТА В БЛИЗКО БЪДЕЩЕ
Как да изберем следващата дестинация – това е въпросът. Отговорът за милениалите (поколението, родено след 1980 г., което още десетилетия ще е активно, ще пътува и ще харчи), дава проучване, според което 40 на сто от британците до 33-годишна възраст избират мястото за ваканция най-вече по неговата „инстаргамабиличност“. Т.е. да е достатъчно фотогенично, за да станат страхотни снимки, с които да се фукат пред приятели и последователи в социалните мрежи.
От американските милениали 60 на сто избират ваканционната си дестинация според снимки в Инстаграм.
Проучване на Гугъл показва, че отново 60 на сто от клиентите правят импулсивно своя избор и ползват приложения, с които резервациите стават за секунди. Според „тежката артилерия“ в намирането по различни критерии и запазването на нощувки booking.com, 53 процента от световните туристи тази година ще ползват по-кратки отпуски.
За това веднага е измислен терминът микро-пътешествие,
а резултатът е, че хората се опитват да извлекат максимума от броените дни и правят пътувания по интереси и хоби, ползват превоз и екскурзоводска услуга по собствена мярка.
В еко нагласите при пътешествията обаче няма съществена промяна: модерните хора предпочитат споделените пътувания до офиса, ползването на велосипеди за града и ваканцията, обществения транспорт за своето придвижване в района на пребиваване.
Загрижените за бъдещето на планетата пътешественици все повече отделят внимание на дейности, насочени към местните общности. Те избягват да купуват вносни стоки, а избират от продукцията на фермерите; подпомагат материално образованието на дечицата или най-малкото – отнасят спомени под формата на сувенири, изработени от местните.
ОЩЕ МОДНИ ТРЕНДОВЕ
Ирландия е магнит не само с невероятните си природни прелести и бирата Гинес.
В последните години там се наложи ДНК туризмът: стотици хиляди от цял свят посещават страната, за да търсят своите корени.
Има разработени специални персонифицирани турове, изследващи родословията, с посещение на архиви и гробищни регистри, а след установяване на произхода клиентите биват развеждани по местата, свързани със семейното минало.
В дъблинския хотел Шелборн има дори иконом, който ще се погрижи за изследване на генеалогията ви.
Банкови офиси, кина и вериги за облекла и аксесоари стават… вкусни. Трендът е насочен предимно към милениалите, които все по-трудно могат да бъдат впечатлени.
За да бъдат поглезени, в кафенета до клоновете на Capital One те могат да си пийват кафе с пресни печива, докато банката им предоставя безплатна консултация с лайф коуч (експерт по личностно или кариерно развитие).
Вкусни менюта вместо пуканки се предлагат в кино моловете, както и в H&M в Стокхолм. Американците и скандинавците, както обикновено, са напред с материала.
Да те посреща таблет в хотелската ти стая, който лично да те поздрави и да можеш на приложението върху екрана му да регулираш светлината в стаята, музикалния фон или програмите на телевизора, си е вече нещо съвсем рутинно, че и демоде.
В много вериги – като Мериот например – вече може да пускаш климатика, да си направиш кафе, да си поръчваш храна в стаята или да резервираш час за СПА процедури, без да се докосваш до нищо.
В сътрудничество с гиганти като Амазон гласовата команда до „умни“ устройства е напълно достатъчна. Но и това не е всичко:
китайският гигант Алибаба откри в Ханджоу първия в света хотел без нито един човек персонал – FlyZoo. Трикрак робот-рецепционист използва лицево разпознаване, за да потвърди резервацията ви
и да ви настани в хотела.
Асансьорът също е умник и разпознава гостите, като ги отвежда на съответния етаж, а вратата на стаята се отваря автоматично. Напускането става чрез приложение, което активира робота-камериерка да почисти стаята и да я подготви за следващите гости.
Колко ли остава да пристигаме на покрива на хотела с летящи автомобили?