Автор Бойка Велинова
Ваканцията на круизен кораб вече не е нито толкова рядка, нито така недостижимо скъпа, както беше преди години. Стотици плаващи хотели, все по-огромни и с повече забавления и екстри, кръстосват световните морета и океани, но крият една тайна: замърсяването на въздуха и океаните.
Круизният туризъм е сочен като най-бързо и най-непропорционално нарастващия дял на пазара на туристическите услуги. Критиките към него непрекъснато се увеличават и все по-често се говори за мерки за неговата устойчивост, защото буквално съсипва много привлекателни дестинации, независимо че носи добър бизнес за пристанищните градове.
Статистиките за 2018 г. са, че 28,5 милиона туристи са резервирали легло в плаващ хотел по света, като повече от 2 милиона са германците, и тенденцията върви нагоре.
За тази година се очаква броят на круизните туристи да прескочи 30 милиона, а 300 са огромните кораби, които кръстосват моретата и океаните. В голямата рамка се включват и осигурените над 1,1 милиона работни места и значимите обороти (134 млрд. долара за 2017 г.).
Според CLIA, международната организация, която обединява 95 на сто от представителите в този бизнес, трендовете се очертават така: фотогеничност на спирките по маршрута (над 350 милиона снимки дневно се постват само в инстаграм с таг #travel); СПА и подмладяване (на круизерите се предлагат всякакви козметични и лечебни процедури, кислородни барове, здравословна храна); уникално преживяване и посещение на иконични места; „умни“ технологии на борда, които да подпомогнат приключението по мярка; посещение на доскоро трудно достижими и скъпи дестинации като Антарктика и архипелага Галапагос…
А също така ваканция извън пиковия сезон или „размяна“ на полукълбата и сезоните; фокус върху потребностите на дигиталните номади, соло пътешествениците или жените-пътешественички.
С поевтиняването на круизите мечтата на много хора за такава ваканция се сбъдва. Но да се върнем на мръсната тайна, която крият тези пътувания – гигантските плаващи хотелски комплекси консумират огромни количества мазут, който не само трови атмосферата с въглероден диоксид, но също така и водата със сяра и тежки метали.
Това се случва не само при плаване в открито море, но и при акостиране на съответното пристанище, където всички системи на кораба продължават да работят.
Дори тези гиганти да преминат на дизелово гориво, замърсяването пак ще е значително.
Вариант е ползването на електроенергия от сушата, но досега само две пристанища в Европа предлагат захранване от брега. А ако енергията не е „зелена“, разходът по оборудването се обезсмисля. Корабите трябва да станат по-екологични – да работят с втечнен природен газ и усъвършенствани системи за контрол на емисиите отработени газове, за което се инвестират милиарди.
Последната новост за гориво за круизерите дойде от норвежката фирма Hurtigruten – за 6 от своите 17 съда тя ще използва био гориво, произведено от отпадъци от рибопреработвателната индустрия. С един куршум – два заека.
За да съхранят качеството на живот и историческото си наследство, световни градове като Берген и Дубровник ограничиха достъпа на круизери. Палма де Майорка и Амстердам ги следват в рестрикциите, а сияйната Венеция спечели 13-годишна битка и направо ги забрани.
ЕКСЦЕНТРИЧНОСТ ДО ДУПКА
„Ако имаш идея, ние ще я осъществим“ – това е най-общо девизът на малките и гъвкави бутикови компании, които предлагат индивидуален, детайлно изработен туристически продукт.
Ако се колебаеш между няколко дестинации, ние ще ти предложим най-подходящия за теб маршрут.
Ако искаш уникално преживяване, което никой от приятелите ти още не е изпитал – ние сме насреща.
Дали ще отидеш на изолирано диво и красиво място или ще обогатиш житейския си опит със срещи с нови хора, дали ще катериш върхове или ще си направиш кулинарен тур из непознати земи – всичко ще бъде проучено, организирано и подготвено така, че да имаш незабравимо и уникално изживяване.
Целевата група са предимно по-младите пътешественици, които искат да бъдат глезени в малкото свободно от бизнес време и са готови щедро да платят за скроеното по мярка – не просто познавателно, а приключенско пътуване.
Луксозните бутикови екскурзии са тук с всичките им екстри, които можете и не можете да си представите.
НАДПРЕВАРАТА НА КОСМИЧЕСКИТЕ ПЪТЕШЕСТВЕНИЦИ
В маркетинга има основно правило – „Бъди пръв, остани пръв“. Затова и съперничеството на тримата най-богати бизнесмени-визионери на света кой пръв ще предложи редовни извънземни туристически разходки е така оспорвано.
Космическите програми вече не са приоритет на световните супер сили: Ричард Брансън, Илон Мъск и Джеф Безос смело навлязоха в този бизнес и дадоха сериозна заявка, че ще инвестират и развиват космическия туризъм.
Дали пръв ще е Ричард Брансън, който още през 2004 г. основа компанията Virgin Galactic? Неговата амбиция е да направи Космоса достъпен за всеки турист – или поне за тези, които могат да си позволят да платят по 250 хиляди щатски долара за 90-минутната спираща дъха авантюра в околоземна орбита.
Предвижда се полетът да е на височина 110 км от земната повърхност и подготовката да отнема три дни.
По американските стандарти е достатъчно да летите на над 80 км около Земята, за да се наречете астронавт.
В ракетата има 6 пътнически места и две за пилотите. Комерсиалните, както ги наричат, полети около Земята за непрофесионални астронавти бяха предвидени да започнат тази година, в която отбелязваме половин век от стъпването на човек на Луната.
Предварителните проби на специално конструираното летателно тяло минаха успешно и Virgin Galactic е с едни гърди пред конкурентите. Друг е въпросът колко трябва да чакаш, дори и да си платиш, за да заемеш мястото си на борда, след като внеслите аванс потенциални космически пътешественици от над 60 държави вече са над 700?
Засега знаем, че сред най-първите няма как да не са самият Брансън и шефът на Virgin Galactic – Уайтсайдс (придружен от съпругата си).
Или първи ще е Илон Мъск, когото свързваме с PayPal, Tesla и инвестициите в изкуствен интелект?
Програмата му SpaceX залага на развитието на космическите технологии в две посоки: отвеждането на хора по други планети на Слънчевата система, както и разширяването на възможностите за пътуване на Земята.
Компанията още от създаването си се фокусира върху многократното използване на задвижването (тягата) и създаването на модулна система с разнообразни приложения и множество разклонения. Целта му е да направи полетите извън земната орбита достъпни и да прати първия човек на Марс.
На първо време се очаква комерсиалните полети да стартират през 2021 г. и да бъде изведен телекомуникационен сателит, а по-късно ракетата Falcon 9 и модулът Dragon II да доставят индивидуални туристи на Международната космическа станция.
Третият първи е Джеф Безос, повелителят на Amazon, а компанията му Blue Origin диша във врата на постиженията на Илон Мъск.
Неговото „бижу“ е познато като New Glenn: двустепенна възобновяема ракета, подобна на Falcon-а на SpaceX.
С нея ще бъдат извеждани сателити от 2022 г. на база на вече сключени договори с фирми и също на нея се разчита да води туристи в открития Космос.
Blue Origin също така се надява да е първата частна компания, която да приземи автономен модул на лунната повърхност. В мисията, планирана за 2024 г., се очаква да се направят предвидените доставки и да се вземат проби от лунен лед от южния полюс, с който да се подпомогнат проучванията на НАСА.
Американската космическа агенция също ще се облажи от космическите пътешественици, които могат да отседнат на международната станция срещу 35 хиляди долара на денонощие, но за не по-дълго от един месец.
Нищожна цена на фона на взетата от американския мултимилионер Денис Тито, който плати на руснаците 20 милиона долара,
за да бъде запомнен като първият космически турист, направил обиколка около Земята.