Дромомания

Кристалите: Грозната страна на Beauty индустрията

Кристалите: Грозната страна на Beauty индустрията
Кристалите: Грозната страна на Beauty индустрията

Автор: Олга Узунова

Кристали за милиарди с инвестиционен статус равен с този на изобразителното изкуство носят приходи не на изследователски центрове или музеи, а на глобалната Beauty и уелнес индустрия.

Шаманите ги използват, за да консултират предприемачи относно възможности за инвестиции; а Гуинет Полтроу ги продава, за да ви помогне да се успокоите и да „пречисти“ водата, която пиете. Силата на полускъпоценните камъни се крие дълбоко в земните недра и не е красива.

Кристалите: Грозната страна на Beauty индустрията. Гуинет Полтроу ги продава
Кристалите: Грозната страна на Beauty индустрията. Гуинет Полтроу ги продава

Жените са старателно облъчвани/убеждавани да приветстват употребата им в козметични продукти и модни аксесоари, не с научни факти и изследвания, а от духовни лечители и известни инфлуенсъри.

По време на Седмицата на модата в Ню Йорк, Мери-Кейт и Ашли Олсън подариха на гостите „черен турмалин за защита от негативни енергии“ и „бял прозрачен кварц за хармония и вътрешен баланс“.

Кейт Хъдсън „добавя малко енергия“ към своя овлажнител за лице, като го съхранява до кристали; Адел обясни лошото си представяне на Грами-те с факта, че е загубила късметлийското си кристалче; а Ким Кардашиян ги използва, за да се възстанови от стреса след грабежа в дома й.

Митичните свойства на кристалите

Хората са очаровани от кристалите и други скъпоценни камъни от хиляди години. Освен че обикновено се разглеждат като въплъщение на чистотата и съвършенството, кристалите са били използвани и от някои средновековни поети като изразно средство при описанието на копнежа и несигурността в любовта.

Смята се, че древните египтяни са използвали лапис лазули, тюркоаз, кварц и топаз, за да помазват гробниците на мъртвите и да ги носят като бижута и защитни амулети.

Древногръцките войници са използвали хематит за защита преди битка и аметист, за да се борят с махмурлука.

Практики като Аюрведа твърдят, че скъпоценните камъни като сапфири и рубини са свързани с правдата и жизнеността.

Полускъпоценните камъни често се използва и в религиозен контекст, особено в християнските църкви, където са украсявали евангелски книги и други важни религиозни предмети.

Още преди религиозното използване най-древните съчинения, в които се споменават, включва разказите на римския историк Плиний Старши, който е описал различни скъпоценни камъни, техния произход и физически качества.

Кристалите: Грозната страна на Beauty индустрията.
Кристалите: Грозната страна на Beauty индустрията.

Думата „кристал“ идва от гръцкото krystallos, което буквално означава „студенина, събрана заедно“, или вид лед.

Духовен Супермаркет

Сегашният пазар на камъните обаче се е родил от маркетинговите тактики, от последните 40 години: През 70-те и края на 80-те, движението New Age – набор от терапии и философии, базирани на холистична основа, залага на самолечението и въведе кристалите  в уелнес бизнеса преди той изобщо да съществува в модерната си форма.

Кристалите: Грозната страна на Beauty индустрията.
Кристалите: Грозната страна на Beauty индустрията.

Сега кристалите не са просто модна тенденция. Според някои експерти по-младите поколения избират духовни практики като “кристално изцеление”, защото това им позволява да смесват елементи от множество религии и древни традиции в индивидуализирана духовна практика. Така се създаде „духовният супермаркет“, където хората избират духовни и религиозни елементи, за да формират собствената си философия за живота, вместо да се присъединят към единна вяра. Днешната пазарна икономика, безпрецедентният достъп до духовни напътствия онлайн и изобилието от духовни книги, подкасти, центрове за духовно възстановяване дадоха тласък на преследването на “персонализиран духовен път“.

Всъщност, няма никакви научни доказателства за мистичната сила на кристалите. Като вторичен продукт на минната индустрия те се копаят главно в златни, кобалтови и медни находища.

Минната индустрия е сред най-големите в света, но и в същото време една от нея проблематичните, когато говорим за въздействието й върху околната среда, условията на труд и липсата на прозрачност в търговията като цяло.

Тъмната страна на кристалите

Кристалите: Грозната страна на Beauty индустрията.
Кристалите: Грозната страна на Beauty индустрията.

Връзките на международни компании с терористични организации също допринасят за лошия им имидж.

По  данни на неправителствената организация Global Witness компанията Lajwardeen, концесионер на мини за добив на метали в Афганистан, е един от спонсорите на Талибаните в района.

Терористите и местната полиция принуждават месните да се изселят от района на мината, за да може компанията да разшири дейността си, а в замяна получават добро възнаграждение.

Global Witness съобщава също, че 20 милиона долара от финансирането на Талибаните всяка година идва от минни компании.

New York Times сравнява нефрита от Мианмар с кървавите диаманти. Неговото извличане „подпомага за финансирането на кървав етнически конфликт и отприщи епидемия от употребата на хероин и заразата от ХИВ сред малцинствата в областта Качин, които са основна част от работниците в мините“, твърди авторът на кратък документален филм по темата.

В Демократична република Конго, например, най-младите миньори са седемгодишни деца

Кобалтовите и медни рудници в региона на Катанга са богати на минерали като турмалин, аметист, цитрин, син и опушен кварц, а всички те са сред най-популярните лечебни кристали в света.

Oкеанският яспис се добива само в Мадагаскар, всъщност повече от 80% от кристалите в света се добиват в Мадагаскар, където копаенето, събирането и почистването на камъните е “семеен бизнес”.

Това е термин, който Тес Маклър, разследващ журналист за Гардиан използва, за да обясни защо деца влизат в изоставени мини, без предпазни средства, изравят полускъпоценни камъни и ги влачат до повърхността.

Маклър заминава за Мадагаскар в началото на 2019, за да разбере откъде идват кристалите и къде се таи мистичната им сила. Ракотондрасоло, месен миньор й показва къде се случва магията, той и семейството му я водят на мястото, където копаят кристалите.

Изоставената медна мина е поллуразрушена и няма крепителни съоръжения, но той взима “предпазни мерки” като не пуска децата си в дупката, когато вали и ги предупреждава да внимават за свлачища, когато са вътре.

Ракотондрасоло рискува живота на децата си, защото те са достатъчно дребни, за да се промушат по най-тесните тунели и да изкарат камъните.

Техният труд се заплаща с 800 ариари (местната валута) или 23¢ на килограм суровина, с които се  издържа цялото семейство.

Тази начална цена се увеличава хиляди пъти, когато вече шлифованите кристали пристигат в Туксон, Тексас. Веднъж годишно градът става център на най-голямото изложение на кристали в Америка.

Галеристи, стлуптори, дилъри, учени и в последните години гурута се събират в Туксон, за да си избират сред най-красивите кристали в света.

Даниел Тринчило е дилър на полускъпоценни камъни отдавна, но споделя, че печалбата му е нараснала в пъти само за последните три години.

Причината – т.нар. Вeauty и уелнес индустрията изкупува тонове кристали, за да задоволи нуждите ненаситните си клиенти.

Невероятният успех на Тринчило и на всеки следващ по веригата се дължи на факта, че кристалите НЕ са предмет на законите за справедлива търговия (Fair Trade).

НИКОЙ не е длъжен да обяснява произхода на камъните и как са получени / добивани.

Корпорации като Goop, собственост на Гуинет Поутроу и обща стойност на компанията $250 милиона НЕ са законово задължени да проучват източниците на техните дилъри, ако дилърът договорът си, това се отнася и за стоките.

Корпорациите нарочно допускат посредници по веригата, защото не искат да “си цапат ръцете” с мръсния бизнес на мините.

Ако Goop, например, купи суровини от Мадагаскар, трябва да се съобрази с американските закони за етични практики в бизнеса, трябва да се увери, че партньорът е етичен законен работодател, което е невъзможно.

Кристалите: Грозната страна на Beauty индустрията. Миньорче в Мадагаскар
Кристалите: Грозната страна на Beauty индустрията. Миньорче в Мадагаскар

Трябва също да се спомене, че Beauty и уелнес индустрия, на обща стойност 4,2 трилиона долара, е регламентира не само от национални и международни рамки.

Но и зорко следена от милиони медии и милиарди потребителите, които биха реагирали негативно на новината, че розовият кварц, който им носи любов е бил изкопан от 7 годишно дете при зловещи условия на труд и експлоатация.

Това е и основната причина Beauty гиганти като Goop целенасочено да не разкриват детайли около произхода на кристалите и съвсем искрено да не ги знаят. В крайна сметка невежеството им не е подсъдимо.

Потребителят от друга страна трябва да се образова и да се интересува от произхода на продуктите, каква е ефективността им и дали цената отговаря на качеството, което получават.

Beauty експерти и учени съветват винаги да се информираме за продуктите, които ползваме и да държим компаниите отговорни при спазването на етичните норми и стандарти по качеството.

Please follow and like us:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *