Над два милиона зрители са гледали онлайн изложението, включвайки се с въпроси и коментари, показват данните. Събитието се състоя между 8 и 14 юни т.г. в китайския град Нинбо.
Автор: Ивета Балевска
Над десет държави от Централна и Източна Европа, сред които и България се включиха със свои брандове и готови продукти в първото виртуално изложение „Инвестиции и търговия: Китай-ЦИЕ”, домакин на което бе китайският град Нинбо, провинция Джъдзян.
Повече от 600 изложители и около 3000 купувачи са били регистрирани предварително на платформата за виртуално изложение, а към 2000 артикула са били изложени онлайн.
Дипломати и представители на посолства и консулства в Пекин и Шанхпай от държавите в ЦИЕ произнесоха приветствия от името на своите страни при откриването на виртуалния форум.
В приветствието си към домакините на събитието и зрителите в онлайн платформите Генералният консул на България в Шанхай Димитър Пампулов подчерта значимостта на събитието, като първото виртуално изложение, обединяващо инвестиции и търговия между Китай и страните от Централна и Източна Европа.
„С провеждането на това събитие град Нинбо придобива все по-голяма известност, не само със забележителностите и възможностите си за туризъм и търговия, но и като гостоприемен домакин на различни международни прояви”, подчерта българският дипломат.
От своя страна постоянният представител на страната ни в Службата по търговско-икономически въпроси към българското консулство в Шанхай Костадин Джатев се включи във виртуалното изложение като изненада китайската публика и оннлайн участниците със свое кулинарно представяне.
Освен че сготви няколко традиционни и характерни за българската кухня ястия, той представи прекрасните български вина, сокове и продукти от роза и лавандула, пчелен мед, сладкиши с натурални съставки и познатото вече в някои части на Китай българско кисело мляко.
Приветствия от името на своите страни отправиха посланиците в Китай на Босна и Херцеговина, на Латвия и Черна гора, генералните консули на Чехия, Унгария, Полша, Словакия и Словения, както и първият съветник на посолството на Сърбия в КНР.
През цялото време на онлайн изложението китайските клиенти имаха възможност да закупят различни продукти, произведени в страните от ЦИЕ.
От представените български продукти най-търсени бяха вината и ракиите, козметичните и био-продукти от розово и лавандулово масло, пчелен мед и продуктите от него като пчелно млечице, прашец и т.н.
Различните артикули, не само от България, но и от всички страни-участнички от ЦИЕ, както и от китайската страна, бяха детайлно представени от специалисти в конкретните области, които чрез платформата обясняваха съставът и начина им на производство, съдържанието и регионите на произход.
Дипломати и експерти отговаряха чрез специални апликации на зрителски въпроси и коментари.
Предисторията
През юни 2019 г. Нинбо поема домакинството на първото търговско изложение “Китай – Централна и Източна Европа”, по време на което се провежда и международен панаир за потребителски стоки.
Следващото изложение бе планирано за тази година /2020/, но бе отменено поради пандемията от COVID-19. Оказа се обаче, че интересът, проявен от редица европейски производители и износители бе голям.
В тази връзка, ръководството на община Нинбо, провинция Джъдзян взе решение да организира събитието виртуално. За целта бе изградена специализирана онлайн платформа, благодарение на която на която традиционното изложение за инвестиции и търговия се проведе при изключителен интерес.
Фокусът бе поставен върху инвестиции, търговия и потребление, а основната линия бе търговско-икономическото сътрудничество между Китай и страните от ЦИЕ.
Посредством редица виртуални срещи, онлайн излагане на артикули, онлайн преговори и договаряне, директно излъчване и други основни виртуални способи успешно бяха проведени серия от събития.
Изводи и перспективи
Виртуалното изложение обедини пет основни функции: онлайн предлагане на стоки и продукти, онлайн пазаруване, онлайн посредничество, онлайн обслужване и продажби. Домакините бяха подготвили 18 щанда, 17 от които бяха подредени с продукти от страните-членки на Централна и Източна Европа, и един – със стоки от цял свят.
Изложените артикули бяха от осем основни категории: храни и напитки, продукти от първа необходимост и предмети за бита, алкохол, козметика и продукти за лична хигиена, интелигентни технологии и други.
Бе представена и обширна информация за предприятията-производители посредством видеоматериали и филми, излъчвани „на живо”, като по този начин клиентите имаха възможност да се доближат максимално до продуктите и стоките и техните производители.
Виртуалното изложение в Нинбо бе нагледен пример за ефективността на трансграничната електронна търговия като фактор в глобалната икономика, която се превръща в нова движеща сила за развитието на външната търговия, бяха категорични чуждестранните участници в платформата.
Китайският град Нинбо стартира като първа и засега единствената “17+1 демонстрационна зона за икономическо и търговско сътрудничество” в Китай.
Организатор на първото виртуално търговско изложение бе Общинското народно правителство на Нинбо, Департаментът по търговия на провинция Джъдзян, а основен изпълнител Дирекциа „Търговия” към община Нинбо.
Над два милиона души от цял свят са се регистрирали и са гледали „на живо” изложението, разпространено едновременно от три дестинации в онлайн платформата Пиндуодуо – Нинбо, Шанхай и Пекин, отчитат данните след приключване на виртуалния търговски форум.