Думата фиорд не случайно е с норвежки произход
Автор Ваня Василева
За най-дълъг и дълбок фиорд в Норвегия и един от най-грандиозните в света е признат Зогнефиорд. Той навлиза навътре в сушата на 205 км., а максималната му дълбочина е 1 308 м. Има множество разклонения. Две от тях са включени в Списъка на ЮНЕСКО за световното природно наследство. Те са разположени в югозападна Норвегия, североизточно от Берген.
Норвегия е една от малкото страни в Европа с много добре запазена природна среда. Това е най-същественият ресурс на норвежкия туризъм, превърнат в мото – „Powered by nature“. Туристите могат да избират между риболов, пешеходни турове, скоростно гребане, водни ски, рафтинг, кану-каяк. През зимата могат да карат ски по пистите и ледниците.
Норвегия е северна страна, разположена в западната част на Скандинавския полуостров. От територията ѝ 40 % се намира северно от северния полярен кръг. Скандинавските планини заемат около 2/3 от площта на Норвегия. Те не са високи. Предоставят чудесни условия за планински туризъм и ски спортове. Най-високите им била са покрити с ледници.
Многобройните ледникови езера и водопади са атрактивни туристически обекти. Норвегия разполага с над 40 зимни курорта, които привличат любителите на ски-туризма от цял свят.
Наличието на над 1 100 фиорда, прави придвижването от едно място до друго в скандинавската държава истинско предизвикателство. Многобройните мостове и участъци, които трябва да се преминат с помощта на ферибот, забавят пътуването, а в екстремните зимни условия на северната природа, могат и да го направят трудно и опасно. Изграждането на транспортната инфраструктура на Норвегия е било сложна инженерна задача, поради планинския релеф и северните условия.
Днес Норвегия разполага с над 900 тунела за автомобили с обща дължина 750 km. Главна роля играе корабоплаването. Изградени са и функционират близо 100 летища. Страната е на едно от първите места в света по броя на вътрешните самолетни превози на глава от населението.
Моят ден за докосване до норвежките фиорди се случи в края на юни, когато дните са най-дълги и в Скандинавските страни наближаваше празникът Mid of the summer (Среде лето по нашенски). И ето го най-после дългоочакваният фиорд. Не от плът и кръв разбира се, а от земя и вода в невероятна комбинация. Мернахме го от високо и бързо се спуснахме до него. Там вече ни чакаше корабчето за плаване по фиорда.
И така, очакваше ни една студена красота. Студена, защото голяма част от фиорда остава в сянката на съседните високи слонове. Трябва да прибавим и лекия ветрец от макар и бавното плаване. Защо красота, мисля че е ясно, но тук трябва да добавя още един съществен елемент на пейзажа – водопадите. Те се спускат буквално от всякъде. Вода, вода, много вода има в тази северна красота.
Програмата за деня включваше и пътуване по Фламската железница. Тя е най-високо разположената жп линия. Трасето Флам-Мидал, е прочуто като едно от най-стръмните и красиви в света, поради което се смята за шедьовър на норвежката инженерна дейност.
Пътешествието завърши няколко дни по-късно, когато от самолета наблюдавахме как на юг е вече нощ, а на север продължава да е светло. Така това пътешествие приключи с уникален залез в посока север.
ВАНЯ ВАСИЛЕВА е пътешественик по природа, природолюбител и изследовател. По професия е университетски преподавател – доцент по туризъм и доктор по география на туризма.
Освен да пътува обича и да пише. Автор е на 6 самостоятелни книги и е съавтор на още 3, всички с туристическа тематика. През 2017 г. се отправя към дълго мечтаната северна посока, за да опознае лично Скандинавските страни и хладната красота на норвежките фиорди.