Галерия „Сариева“ има удоволствието да представи първата самостоятелна изложба на младия художник Аарон Рот в пространството си в Пловдив – „Бейж“, която ще проведе между 10 февруари и 31 март 2023 г.
Аарон Рот е роден в Лос Анджелис през 1998 г. От 12-годишната си възраст живее в България. През 2021 г. получава бакалавърска степен по живопис от Училището за изящни изкуства Slade,Лондон, с дипломен проект на тема, свързана с визуалната култура на поп-фолк музиката в България.
Оттогава има реализирани три самостоятелни изложби в независими пространства в страната.
С Веселина Сариева сътрудничи от втората си самостоятелна изложба през 2021 г. „Със свободна времева рамка“, реализирана по покана на фондация „Отворени изкуства“ на Fluca–Austrian Cultural Pavilion, курирана от Вълко Чобанов.
Изложбата „Бейж“продължава търсенията на автора към съвременната битова и политическа реалноств България и на Балканите.
С фокус върху народопсихологията на „богатите бедни“ и „бедните богати“, натъкмяването в пространствата, „връзването на двата края“, замаскирано с евтини статус символи, стила на мутрите и новобогаташите от 90-те години на Прехода, примесени с политиките за интеграция на Европейския съюз, и корупцията на населението като битуващ социален ред.
Досега в мащабните си картини, фотографии, обекти Аарон изобразява предимно материалносттаоколо „първоначалното натрупване на капитала“ от неговата тъмна, престъпна страна.
Творбите му изобилстват от вериги, тигрови кожи, мобилни телефони, злато, уиски, мерцедеси, звезди наевропейското знаме, луксозни брандове дрехи, марки цигари, машини за броене на пари и др.
С изложбата „Бейж“ в галерия „Сариева“ Аарон навлиза в болезнената граница, където изключението и престъплението се превръщат в норма на съществуване. Капиталът е вече регламентиран, управлява се по модерни–европейски принципи.
„Сивото на икономиката“ е замаскирано не просто подбезлично бежово, а е придобило актуалния „аристократичен цвят“ „бейж“. Той става предпочитаният цвят за „поръчване“ от зрелия мутра-елит. Бежовото е цветът на неутралността и тушираното напрежение. Символно той преминава в политическото, той е цветът на етиката и естетиката на Европейския съюз, пред който всички сме равни.
Първата творба, която Аарон създава от „бейж“ серията си, е живописта „Диванът на Боби“ (170 х170 см, масло върху платно, 2023).
Диванът, който бившият премиер на България Бойко Борисов е имал в кабинета си, тук е нарисуван в близък план, твърде близък, за да се види какво представлява в неговата цялост.
Художникът споделя, че за него този диван символизира мафията в политиката и наскоро разкритите корупционни схеми, свързани с инвестициите в инфраструктура на бившето правителство. Същевременно такива дивани има много често в офисите на шефове на малки фирми, презентирайки доверие и устойчивост.
Други творбив същата серия са живописните „Два пистолета в маркова дамска чанта“ (2023); „Филип Плейн“ (2023); фотографиите „Балкони (бейж)“ (2023), „Йога (бейж)“ (2023) и мащабната творба за стена в смесена техника
„Кожена стелка за Mercedes Actros (след 2013) равна кабина“(2023). В последната творба, която реално представлява стелка за ТИР, Рот отново се занимава с медиативните пространства – граници, КПП-та, и с медиаторите, които преминават през тях и ги обслужват.
Гигантската стелка за автора става абстрактна форма за стената, подложка за колажиране на символи, чрез които се разиграва почти ренесансов сюжет със скрити играчи. Върху нея дупката на седалката за шофьора е заменена от живописна картина на болна уста – прерисувана от предупрежденията по цигарените кутии.
А дупката на другата седалка е заменена с метална гравирана плоча с надпис „Работя, за да печеля, печеля, за да харча“ – изказване на съмнителния бургаски бизнесмен и политик Бенчо Бенчев.
ТИР кабината става мястото за среща между престъпното и легалното, предупреждението и наказанието, заверата и споразумението.
В по-дълбок психологически план и тоналност изложбата „Бейж“ засяга и други теми за привидността и нейната риторика, а именно тези за православието. Масово произвежданите религиозни сувенири се превръщат в интериорни точки на напрежение, православието – в оръжие, а религиозната символика в медиен език за манипулация.
Картината „Без заглавие“, (2023) буквално кореспондира със следните скорошни медийни заглавя: „ЧУДО! Делфини извадиха икона на Богородица от морето. Икона на Богородица се е появила на брега в град Сочи, а човекът, който я открил, твърди, че12 делфина я извадили от морето“ (pik.bg);
„Русия разполага обучени делфини във военноморска база в Черно море, показват сателитни снимки“ (Guardian). Първата статия е в жълта медия в България, препечатана е от интернет портала „Добролюбие“ и посочва, че човекът, който намерил иконата, е бивш войник, а иконата занесъл в Москва.
А втората статия, от британското издание, посочва, че Военноморският институт на САЩ е установил, че две кошари за обучени делфини са били преместени в базата в Севастопол през февруари в началото на нахлуването на Москва в Украйна.
Коментарите тук са излишни, вместо това художникът представя красива романтична картина на два делфина и икона.
„Бейж“ на Аарон Рот е изложба за незабележимия фалш, водещ до съучастие.
Аарон Рот е роден в Лос Анджелис (1998 г.). В момента работи между София и Пловдив. През 2021г. получава бакалавърска степен по изящни изкуства (живопис) от Slade school of Fine Art, Лондон с дипломна работа за визуалната култура на попфолка.
Първата му самостоятелна изложба e през 2021 г. в изоставен супермаркет близо до Сточна гара в София -„бизнес (енд) мениджмънт“.
Втората му самостоятелна изложба, „Със свободна времева рамка“, е част от „FLUCA“, Австрийския културен павилион в Пловдив (2021 г.), организиран от фондация „Отворени изкуства“. През 2022г. реализира третата си самостоятелна изложба „Златна жица” в галерия „Пунта“, София.
Участията му вгрупови изложби включват: „Memories of a social club that doesn’t exist“, галерия ZÉRUÌ, Лондон (2022), курирана от Джери Гоа; „Свобода“, галерия Kapana, Пловдив (2022); „The hanging show“, Институт за съвременно изкуство, София (2021); ,,София куиър форум“, Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство и галерия Доза, София (2021), куратор Мартина Стефанова; ,,Sofia Art Week“ с куратор Voin de Voin, София (2021); „And The weird dreams/ wehave 3.0_back_to_postwhut“, Венеция (2020); „In the Calle“, хкуратор Лудовика Елпидия; „BAZA2022”, СГХГ.