Шедьовърът на Андрю Лойд Уебър е за втори път в София
Автор Галя Кларк
Прекрасният мюзикъл „Фантомът на операта” е в София, и то за втори път! Представянето на спектакъла по музика на Андрю Лойд Уебър е историческо събитие в културния живот на България.
Посетителите няма нужда да летят до Лондон или Ню Йорк, когато „на тепсия” в столичния НДК, им е поднесена тази фантастична история за сложността на човешкия дух, силата на любовта и величието на музиката.
До 5 септември зала 1 на Националния дворец на културата ще се пълни с любители на музиката, дошли за да бъдат покорени и очаровани от героите и музиката на спектакъла.
Без съмнение, мнозина от вас знаят основните мотиви от чудесната музика на Лойд Уебър. Но в спектакъла, макар и музиката да е на първо място, то историята, взаимоотношенията между главните герои, актьорското им майсторсто, съвсем не са на заден план.
Философската борба за надмощие между мрака и светлината е водеща идея, поднесена особено тънко, сложно, без еднолинейност. Мрачно е очарованието на един човек, решил да наказва, да отмъщава, да убива дори, тъй като заради обезформеното си лице е бил отхвърлен от обществото.
Дребните страсти, боричкания и сплетни на певци, примадони, режисьори са прицел на музикалния гений на Фантомът. Духът на операта иска преди всичко да ги подчини, унижи, уплаши, с колосалния си талант, но и с тъмната си страна. В написаната от Фантома опера за дон Жуан, трябва да блести не официалната прима, а любимата му Кристин, красивото сопрано на Парижката опера, чийто талант е мощно направляван от неговия гений.
Кристин е раздвоена, тя е привлечена от чара и музикалния гений на „учителя й” Фантом, който прави всичко възможно за да накара красивата певица да се влюби в него. Любовта й към Раул е нежна и романтична, сърцето й се лута между двамата.
Ами сценографията? Невероятно вълнуваща – кулминацията разбира се, е падащият полилей, но не по-малко силна е и сцената на маскарада за Коледа. Блясъци, сатен и коприна святкаха зрелищно на сцената на НДК. Красиви костюми, перфектно потопяване на зрителя в магията на историята. Какво още може да се види в грандиозния спектакъл ? Сцени от поне две фиктивни опери – едната за Ханибал и Рим, друга за дон Жуан.
Красиви и екзотични костюми, балет и не на последно място невероятен оркестър!Съставът пее на английски, музикантите са забележителни, субтитрите на български се виждат от два големи екрана вляво и вдясно. А гласовете?
Надим Нааман от Ливан в ролята на Фантомът е с невероятно добър глас, Дъги Картър в ролята на Раул също, но Бриджит Костело изпълняваща ролята на Кристин Дайе, момичето, чията душа търси Ангела на музиката, когато самата тя е Ангел на музиката, има невероятен глас. Певицата е от Нова Зеландия и е звезда на лондонския Уест Енд.
Кристин е красивото сопрано на операта, обсебено от мистиката на фантомът – музикален гений, който обитава подземния лабиринт на Парижката опера. Тя е с изключително красив глас, фантастично се превъплъщава в този сложен образ. Романтиката е на почит, а в две от сцените тържествува напълно – когато мрачният Фантом гребе в гондола в подземната река и изповядва чувствата си на Кристин, а водата е изобразена с дим и светлини. Красота!
И когато Раул разкрива любовта си пред Кристин, застанали на купола на операта, моментът е прекрасен.
Над 160 милиона зрители от 46 държави са видели „Фантомът на Операта”. Либретото и текста на мюзикъла са на Чарлс Харт, Ричард Стилгоу и Лойд Уебър по романа на Гастон Льору.
Мюзикълът е представен за пръв път през 1986 г. в Лондонския Уест Енд, а в Ню Йорк на Бродуей през 1988. Първата звезда в ролята на Кристин е Сара Брайтман, невероятна певица, съпруга на Андрю Лойд Уебър. „Фантомът на операта” печели наградите „Оливие” и „Тони” за най-добър мюзикъл.
През 2004 г. е създадена филмова адаптация. Фантомът е най-дълго играният спектакъл в историята на Бродуей, десетхилядното представление е било на 11 февруари 2012 г. Досега е видян от над 160 милиона души в 46 държави.