
В Покана за пътуване на 9 февруари 2025 по програма Христо Ботев на БНР от 17 часа: Създателката на театър “Кредо” за Гуанджоу. Магдалена Гигова за старинна къща на Мавриций

Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации “Кредо” Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по света.
За любителите на статистиката ще спомена, че нейният “Шинел” по Гогол е хит две поредни години и е в класацията „Топ 20” на най-добрите събития на най-големия световен фестивал на изкуствата в Единбург, Великобритания. В „Шинел” тя играе на сцената на „Барбикан център”, Лондон, а спектакълът й е в класацията „Топ 5” на в. „Гардиън” за най-добрите театрални изяви на британска сцена.

След представянето на близо 300 международни фестивала по света, хич не се учудих, че за пореден път Нина Димитрова и актьорите й са били поканени в Китай. А това си е чудесен повод да я разпитам за пресните й впечатления от Поднебесната империя.
Нина, която получи и наградата наградата „Златен кукерикон“ за цялостно творчество на името на Георги Калоянчев за трите творчески десетилетия на Театър „Кредо“, присъдена й от името на Сатиричен театър „Алеко Константинов“, умело вплита впечатленията си от Япония, Китай и Тайван в разказа си за фестивала в Гуанджоу.
Гостувах в дома на режисьорката и докато разговаряхме за поредното й пътуване до Китай, тя ме нагости с незабравима къпана баница по монтански, с което доказа, че за всичко я бива.
Запитах я какво е личното й откритие при тазгодишното посещение в Гуанджоу. Оказаха се десетките непознати марки китайски автомобили, предимно електрически.
В Китай тя се забавлявала да “се закача” с роботите, които сервирали рум сървиза в хотела. Нарочно заставала пред копчетата за асаньора и се започвали „да се чудят“ как да стигнат до програмирания етаж.
Какви ли високотехнологични чудеса ще види Нина Димитрова при следващото си посещение в Азия?! Тя е съгласна с мен, че при всяко следващо посещение в Китай човек има чувството, че сякаш са сменили държавата. С такива темпове галопира развитието там.
Винаги е безкрайно интересно, когато Нина Димитрова разказва, независимо дали го прави по радиото или в спектакъл. Както в последната поставена от нея пиеса “Тортила флет” по Стайнбек в Театър 199.
В старата господарска къща на остров Мавриций, чието име се превежда като Еврика, душата на любителя на антики крещи “Еврика” във всяка стая.