
Изложбата „По стъпките на пионерите“ на Ардан Йозменоглу, организирана от Посолството на Република Турция в София и спонсорирана от D-Bank и Turkish Airlines (THY), беше тържествено открита на 8 март, отбелязвайки Международния ден на жената и събирайки ентусиасти на изкуството във Виваком хол.
На церемонията по откриването посланикът на Република Турция в София Мехмет Саит Уянък приветства Наталия Киселова, председател на българския парламент, като виден гост.

Изложбата включва копринени произведения върху листчета – уникална комбинация от традиционни техники и съвременни материали – заедно със стъклени скулптури, предлагащи нова гледна точка към наследството на жените в изкуството.
Любителите на изкуството могат да посетят изложбата „По стъпките на пионерите” във VIVACOM Art Hall-Оборище 5 от 7 до 14 март 2025 г.
През цялата история изкуството е било поприще, което надхвърля границите, обединява култури и прави идентичностите видими. През целия период от Османската империя до Републиката, жените художници създавайки своето изкуство, се противопоставяха не само на социалните норми, но и на географските и културни бариери. Фактът, че изложбата се провежда в София, има особено значение в този исторически контекст.
София, като една от важните културни столици на Европа, е била една от пресечните точки на различни артистични движения, идеи и стълкновения от миналото до настоящето.
Срещайки се с любители на изкуството в първата си самостоятелна изложба в София, Ардан Йозменоглу интерпретира творби на жени-художници като Михри Мюшфик, Хале Асаф, Фахрелниса Зейд, Алие Бергер, Сабиха Бенгуташ, които са отстоявали мястото си в изкуството и са създали свой собствен стил, въпреки че са изправени пред много трудности в протежение на историята.

Жените художници, получили академично художествено образование преди Републиканския период, трябваше да пресекат границите, за да изградят не само своето индивидуално съществуване, но и своята идентичност в изкуството.
Михри Мюшфик Ханъм е едно от първите имена, поели по този път. Получавайки образование в Париж в областта на изобразителното изкуство, тя не само развива своя собствена кариера в изкуството, но и открива нови пътища за жените в Турция за развитието им в областта на изкуството.
Хале Асаф учи в Германия и Франция, възприема подхода на модерното изкуство и става известна с изключителните си портрети.
Фахрелниса Зейд е една от пионерите на абстрактното изкуство със своите кубистични и експресионистични творби, резониращи не само в Турция, но и в Европа и Близкия изток. Докато Алие Бергер донесе ново измерение на творбите си с оригиналните си техники за печат, Сабиха Бенгуташ влезе в историята като една от пионерите-художници, задълбочили представянето на жените в скулптурата.
Тези художници оспорват традиционните норми и оставят трайни белези в историята на изкуството, като творят в различни области на изобразителното изкуство от Османската империя до Републиката.
Гореспоменатите жени-художници намериха място в света на изкуството като пространство, където образованието, изкуството и женската идентичност бяха свободни територии.
Настоящата изложба има за цел да последва техните стъпки и да покаже как изкуството е надхвърлило границите и борбата на жените-художници през историята.
В изложбата си, озаглавена „По стъпките на първите“, Ардан Йозменоглу установява силна връзка между миналото и настоящето, Турция и Европа, традицията и съвременността, като същевременно следва следите на реакционизма, творчеството и свободата в изкуството.