Дромомания

Културата – най-убедителната визитка на страните, представени на международното туристическо изложение (ITB) в Берлин

Културата – най-убедителната визитка на страните, представени на международното туристическо изложение (ITB) в Берлин
Културата – най-убедителната визитка на страните, представени на международното туристическо изложение (ITB) в Берлин

Автор: Антония Стефанова

От 04 до 06 март в Берлин се проведе ITB Berlin – най-престижното туристическо изложение в световен мащаб, което събра над 5 500 изложители от 161 държави на площ от 160 000 кв. м.

Тази година форумът се проведе под мотото „The Power of Transition Lives Here“, като на четири сцени 400 водещи лектори от бизнеса, науката и политиката обсъдиха настоящите и бъдещите предизвикателства пред индустрията.

А в навечерието на изложението страната на фокус на ITB 2025 – Албания, представлявана от нейния министър-председател Еди Рама откри тазгодишното му издание с мулти-медиен спектакъл под надслов „Всички сетива“.

Културата – най-убедителната визитка на страните, представени на международното туристическо изложение (ITB) в Берлин
Културата – най-убедителната визитка на страните, представени на международното туристическо изложение (ITB) в Берлин

Присъстващите 2500 поканени гости се потопиха в едно вълнуващо пътешествие през спиращите дъха пейзажи на Албания, богатите традиции на страната и съвремменната култура, обогатена от тях.

Изпълненията на древни народни танци на Националния ансамбъл се редуваха с изпълнения на уникалната албанска изо-полифония в съпровод на джаз-пиано и със сценично-музикалната визия на дуета Shkodra Elektronike, който ще представи Албания на Евровизия 2025.

След тази завладяваща сърцата на присъстващите артистична визитка на Албания, на следващата сутрин започна деловият тридневен маратон през залите на изложението.

А какво бе представянето на България?

Министерството на туризма организира участието на България с модерен и атрактивен щанд с площ от близо 600 кв. м., впечатляващ с мащаба си и модерната си визия и значително по-голям и внушителен в сравнение с предходното издание на изложението. 

На националния щанд, освен Министерството на туризма, участваха 49 представители на общините, туристическия бизнес, включително водещи туроператори, хотели и туристически организации.

При откриването на българския щанд попитах министъра на туризма Мирослав Боршош какво мястото заема културата ни на ITB 2025. „Културно-историческият туризъм е от изключителен интерес за нас и се надявам да бъде част от стратегическото развитие на българския туризъм“, сподели той.

Министерството на туризма тази година бе подготвило отличаваща се програма за посетителите на българския щанд, която включваше интерактивни преживявания като виртуална реалност, фотокорнер с гледки от България, винени презентации от сомелиери и дегустации на специално селектирани български вина.

А най-впечатляващо бе изпълнението на един от водещите джазмени в Берлин – на българския саксофонист Владимир Кърпаров който в музикалните си импровизации сред публиката край българския щанд успяваше да я очарова с елегантната лекота на изпълнението си, съчетавайки  по виртуозен начин съвременно джаз-звучене с елементи от българския фолклор и така събуждаше интереса на посетителите към страната ни.

Културата – най-убедителната визитка на страните, представени на международното туристическо изложение (ITB) в Берлин
Културата – най-убедителната визитка на страните, представени на международното туристическо изложение (ITB) в Берлин

„България има уникален туристически потенциал и ние сме тук, за да го представим по най-добрия начин. Създаваме възможности за бизнес контакти, показваме богатото ни културно и природно наследство и затвърждаваме страната като предпочитана дестинация на световната туристическа карта“, изтъкна още министър Боршош.

А ето и какво споделиха някои от изложителите за мястото на българската култура в техните презентации.

Маргарита Крумова, началник отдел Туризъм на община Стара Загора:

„Ние представяме най-вече културно-историческо ни наследство, нашите културни институции и културния и спортен календар на общината, за които имаме специално подготвени материали. Тази година Старозагорската опера празнува своята стогодишнина и както може да се види тук на видеата – това е един от нашите основни акценти в културния календар на Стара Загора.

А хората, които идват на нашия щанд проявяват изключително уважение към културата на България, най-много се впечатляват от древността на нашата история, защото Стара Загора е град на 8 000 години. Разказваме им за неолитните жилища в музея, който е с най-добре запазените в Европа жилища от този период, за Римското наследство, за осемте имена на Стара Загора – и те ни слушат с истински интерес! Мога да кажа че Берлин е едно от местата, където се чустваме много добре приети.“

Калина Цонева, представител на общинско предприятие Туризъм в София :

„Културата заема доста голямо място в представянето ни тук – както знаете София има невероятно богата история още от античността, имаме много и разнообразни материали, в които разказваме за културно-историческото наследство на града ни.“

А на въпроса ми, към кои периоди и аспекти на културата бе проявен най-голям интерес по време на изложението, тя сподели:

„Това е много добър въпрос, но не мога да дам еднозначен отговор – някои от посетителите се интересуват от античността, от останките, които се намират в София но пък има и много туристи от Западна европа, които са любопитни да разберат повече за социалистическия период, за архитектурата и изкуството от тази епоха. А от актуалния ни културен календар най-голям е интересът към фолклорната програма на столицата.“

И макар и през последните години туристическото изложение ITB в Берлин да се провежда само за професионална публика и атмосферата да е най-вече делова, именно артистичните акценти и присъствието на културата на отделните страни в техните презентации – като тези на Албания, на България, на Монголия, на Виетнам, на Япония, на Перу и редица други, оставиха най-осезаеми и трайни впечатления за тяхната същност, превърнаха се в техни най-убедителни визитки.

Please follow and like us:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *