Дромомания

Антонина Стоянова показа на Стоичков „България през стъклото на времето“

Антонина Стоянова показа на Стоичков  "България през стъклото на времето"
Антонина Стоянова показа на Стоичков „България през стъклото на времето“

Изложбата на фондация „Ценности“ представи изискано съчетание на история и високи технологии в Рим

Слава Богу, че Христо Стоичков бе почетен гост на изложбата „България през стъклото на времето“ в Музео ди Рома в италианската столица, та успя да разгледа експозицията на спокойствие, преди да нахлуят гостите. След това Камата бе атакуван, ухажван и молен за автограф.

Той с блага усмивка удовлетвори желанията на почитателите си и потъна в дълъг разговор с бившата първа дама Антонина Стоянова, която му разказа подробности за проекта на фондацията си – „Ценности“.

Христо Стоичков, Антонина Стоянова и етнолога Анелия Милушева при откриването на изложбата  „България през стъклото на времето“ в Музео ди Рома
Христо Стоичков, Антонина Стоянова и етнолога Анелия Милушева при откриването на изложбата „България през стъклото на времето“ в Музео ди Рома

А той наистина заслужава интереса на италианските медии и ценители! Защото изложбата „България през стъклото на времето“ разказва история, която обхваща три века и няколко поколения от старозагорския род Близнакови.  През 19-и век Марко Близнаков е изпратен от княз Фердинанд да специализира пристанищно дело в Триест.

Там той среща любовта в лицето на състоятелната Петронила Венециани, която последва мъжа си в България, докато участва в създаването на Бургаското пристанище.

Ирина Дилкова, Антонина Стоянова, Христо Стоичков
Ирина Дилкова, Антонина Стоянова, Христо Стоичков

Завръщайки се в Триест, Марко става почетен консул на България в Италия и поръчва уникални стъклени плаки (дядото на диапозитива), с които да изнася сказки за красотите на родината си. Синът му Никола, наследява родолюбието, почетното консулство и плаките като семейно съкровище.

Дъщеря му Надежда Близнаков решава да подари реликвите на прародината си и избира фондацията на Антонина Стоянова – „Ценности“.

Милена Кънева, Надежда Близнаков и Ирина Дилкова
Милена Кънева, Надежда Близнаков и Ирина Дилкова

Самата Надежда Близнаков Де Микели Витури в момента е на 95, но бистрият й ум изумява с цитирането на дати, факти и няколко български думи в документалния филм „Съкровище в сърцето“ на Ирина Дилкова и Милена Кънева, който се прожектира в специално декориран със старинни килими и столове салон.

Стоичков разглежда каталога на изложбата с куратора Милена Кънева, Антонина Стоянова и Маша Бисерова
Стоичков разглежда каталога на изложбата с куратора Милена Кънева, Антонина Стоянова и Маша Бисерова

Идеята е да  пренесе зрителите във „Венециани“, където известният италиански писател Итало Звево (баджанак на Близнаков) кани своя приятел Джеймс Джойс да поживее за вдъхновение. Като благодарност за гостоприемството, той преподава английски на дъщерите на Марко.

Омагьосан от красивата история, Музеят на Рим, който принадлежи на общината, предоставя на фондация „Ценности“ безплатно три зали за цял месец (от 12 декември до 12 януари).

Музео ди Рома на Трастевере. От ляво надясно: Биляна Генова, директор на дирекция „Култура“ на Столична община, която произнесе реч на италиански, Борислава Чакринова от Българския културен институт в Рим, Н.Пр. посланик Тодор Стоянов, Антонина Стоянова, Серджо Гуарино, координатор за модерно и съвременно изкуство в общината на Рим.
Музео ди Рома на Трастевере. От ляво надясно: Биляна Генова, директор на дирекция „Култура“ на Столична община, която произнесе реч на италиански, Борислава Чакринова от Българския културен институт в Рим, Н.Пр. посланик Тодор Стоянов, Антонина Стоянова, Серджо Гуарино, координатор за модерно и съвременно изкуство в общината на Рим.

Проекта подкрепят и от Столична община в София и посетителите могат да видят архивни снимки от българската столица, съчетани със съвременни кадри на фотографа Евгени Димитров.

Но център на изложбата са уникалните стъклени плаки, чиито оригинали са поставени в специално проектирани от Георги Христов постаменти, художествено осветени. Кураторите Ирина Дилкова и Милена Кънева преосмислят българския изложбен проект в мултимедийно измерение. Новият прочит изненада италианската публика с виртуална реалност, QR кодове и триизмерни проекции.

Старите стъклени плаки оживяват в модерна технологична форма в контраст с битовите им сюжети.

И така увеличават и без това силното им емоционално въздействие. Румен Димитранов (aрт директор на изложбата и каталога към нея), и Георги Христов са автори на визията и на интерактивното пресъздаване.

Чрез него Розовата долина „благоухае“, по небето над София се стелят облаци, а момите белят платно до ромоняща река.

За да добави още подправки към любопитството на публиката, етнологът Анелия Милушева е предоставила 200-годишна носия от личната си колекция, сребърни пафти и гривни. Тя е и автор на обяснителните текстове към плаките и в каталога.

На тържественото откриване, над което се стелеше упойващ аромат на рози,  присъства извънредния и пълномощен посланик Тодор Стоянов, тъй като изложбата е под патронажа на Посолството на България в Италия  в сътрудничество с Българския културен институт в Рим като част от Комуникационната стратегия на Република България за ЕС за 2019 г.

Антонина Стоянова и Христо Стоичков

 От София бе пристигнала специално Биляна Генова – директор на дирекция „Култура“ в Столична община, която не само произнесе речта си на италиански, ами  цитира и патриарха Вазов, написал възторжени стихове за страната на Данте и Петрарка.

В словото си Антонина Стоянова подчерта отличните връзки между България и Италия в миналото и днес. 

Серджо Гуарино, координатор на модерното и съвременно изкуство в Общината на Рим, каза добри думи за съчетанието между старинно и високотехнологично в експозицията.

Изложбата бе открита с изпълнение на народна песен от младата оперна певица Елеонора Илиева, под акомпанимента на роял на Илия Лазаров.

Христо Стоичков с  младата оперна певица Елеонора Илиева
Христо Стоичков с младата оперна певица Елеонора Илиева

Присъстващите българи отбелязаха, че за разлика от натрапчивия патриотизъм в други проекти, „България през стъклото на времето“ е елегантен, изискан и с интелигентни внушения.

Те разгледаха с интерес и копията от дипломатически грами, съобщения на БТА, Ройтерс и други световни агенции от 20-те и 30-те години на ХХ век, с които са били завити стъклените плаки. 

Специално за случая, закачени на дървени поставки за вестници, характерни за кафенетата от онова време.

Представителите на италианските медии се надпреварваха да интервюират Антонина Стоянова и Христо Стоичков.  Присъстваха  и членове на Клуба на международните журналисти в Рим.

След като разгледаха изложбата и си купиха каталози, отпечатани със съдействието на арх. Стефан Добрев, всички опитаха червените и бели вина на „Орбелус“ – истинска кантата за небцето, чукнаха се с коктейли с „Аперол“ и покрай другите хапки, пробваха и локум с аромат на рози.

Сред гостите бяха забелязани италианският режисьор и писател Алберто Симоне и съпругата му Роберта (дъщеря на легендарния актьор Нино Манфреди), българката с най-висока титла за красота Мисис Глоуб д-р Румяна Маринова и бившият областен управител на Пловдив Венцислав Каймаканов, две от дъщерите и сина на Надежда Близнакова де Микели Витури, много българи, живеещи в Рим.

Христо Стоичков, очарован от изложбата, покани Антонина Стоянова да я представи и в Барселона.

Please follow and like us:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *